Prodane dušice

 

 

Zbirku priča Prodane dušice (Translator, 2007.) Denisa Giljevića, najvećeg papazjantimaterijalista među hrvatskim parapiscima, možete bez imalo grižnje savjesti preuzeti ovdje.

Davor Šišović (novinar, publicist, urednik, književni promotor, okorjeli kvizaš i veliki zaljubljenik u SF) napisao je o Prodanim dušicama sljedeće:

Zvijezda s motornom pilom

Prva zbirka priča autora kojeg poznajemo samo kroz književne natječaje i zajedničke zbirke ili zbornike uvijek je svojevrsna poslastica. Takvi nam prvijenci pružaju širi uvid u autorov tematski i stilski spektar pa možemo provjeriti je li stvarno tako dobar kao u »onoj« odličnoj priči koju smo s guštom pročitali u nekoj zajedničkoj ili natječajnoj zbirci. Tako nam se na »provjeru« prije svega nekoliko dana ponudio Denis Giljević, mladi zagrebački pisac, pobjednik književnog natječaja pazinskog Istrakona 2006. godine, a s nekoliko priča bio je zastupljen i u zbirci Lift, koju je nakon provedenog natječaja objavio internet portal Monitor.

Iz tih ranije objavljenih pojedinačnih tekstova Giljevića se dalo zapaziti kao nadarenog i cinično-duhovitog autora, koji je i depresivne motive znao izokrenuti u humor i satiru. Ima takvih priča i u ovoj zbirci, ali i drukčijih, introspektivnijih, depresivnijih; osim testiranja snalaženja svojih likova u neobičnom socijalnom okruženju, u dosad nepoznatim pričama Giljević ih suprotstavlja i njima samima, pojačava unutarnjemonološku komponentu, stavlja ih pred moralne i emotivne dvojbe. Na kraju zbirke zatvara puni krug, spajajući u četverodijelnoj noveli Vjeran Pesek – pseći život i američki san nadrealističko socijalno pismo s psihoegzistencijalističkim i cinično-crnohumornim ozračjem.

Zbirka počinje nježnim, romantičnim i duhovitim nabrajalicama pod zajedničkim naslovom Tris desetki. Deset mudrih izreka, životni odsječci od jedne do deset minuta i sudbinski potezi od jednog do deset koraka minijature su s brojnim simboličnim ili višeznačnim sentencama, kao stvorenim za snubljenje, recimo, preko SMS-a. Slijede tri prštave, dinamične i urnebesno smiješne priče o mladim ljudima koji su preokrenuli svoj život postavši zvijezde svaki u svom glazbenom žanru – heavy metalu, punku i turbo-folku. Među njima, priča o heavy metal zvijezdi Paulieju Cagneyju, sinu drvosječe, koji estetički ideal nalazi u zvuku motorne pile, duhovita je, skoro pa montipajtonovska parodija duha »metalnih« 60-ih i 70-ih godina; priča o punk zvijezdi Fredu Zankeu vješto koristi pozadinski motiv totalitarizma, militarizma i antiutopije, dok je priča o turbo-folk zvijezdi Arimiru Chobainu, zemljopisno najviše približena našem podneblju, groteskna parabola o komercijalizaciji emocija i manipulaciji masama.

Zbirka se nastavlja u ležerno-duhovitom tonu, ali s postupnim uvođenjem satiričke kritike raznih pojavnosti našeg »modernog« društva: komercijalizma (priča Ima li života poslije shoppinga) ili novinskih »savjetodavnih« rubrika (priča Mala škola prvih spojeva). Slijedi priča asocijativnog naslova Bamboocha, koja samo naizgled nastavlja niz društvenih satira: između redaka popularne reklame probija se groteskna i okrutna priča o ogoljavanju obiteljskih odnosa.

Prodane dušice na trenutke nalikuju na zbirku-koncept: susjedne priče često su povezane jedva primjetnim tematskim prijelazima, postupnim zaoštravanjima ili ublažavanjima pripovjedačkog tona, a kroz više priča luta lik profesora Ievgenija Childsa, ovlaš se pojavljujući ili nestajući, ili komentirajući doživljaje drugih likova. Negdje baš nakon »lagane« prve trećine zbirke profesor dobiva i svoju vlastitu priču Čudesni izlazak Ievgenija Childsa iz mraka. Napeta je to psihološka priča o banalnoj životnoj epizodi: kupovini novog okvira za naočale, ali kroz nju se portret lika postupno upotpunjuje i sve je jasnije da se iza naoko bezazlene urbane avanture krije prava životna borba, okrunjena, i drago nam bude zbog toga, hepiendom.

U nastavku zbirke Giljević se ponovno bavi komercijalizmom, ali već gazeći pomalo i u krimić (priče Reklama? Ili ipak zagonetka kameleonskih nogu? te Odabran(a stvarnost?)), te u znanstvenofantastičnu distopiju (priča Tamo gdje se ništa nije promijenilo). Još se nekoliko priča bavi ispraznošću čemerne svakodnevnice da bi se na kraju u već spomenutoj kvadrilogiji o Vjeranu Peseku isprepleli motivi i stilski postupci iz skoro svih prethodnih priča u zbirci. I na samom kraju, tradicionalna »bilješka o piscu« (naslovljena Bioaktivnost) također funkcionira kao priča, duhovita priča, a početak joj je ovakav: »Denis Giljević pojavio se nepoznat na svjetskoj sceni u proljeće ’71. zahvaljujući roditeljima koji su željeli imati djecu«.

(Objavljeno u Glasu Istre, 17. studenog 2007.)

G.D. s Radija 101 (vjerojatno Gordan Duhaček, ali autor D.G. to nikada neće znati pouzdano), napisao je (ne o zbirci nego o promociji zbirke u Booksi!), a kolega s radija izrekao u eter sljedeće:

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)